Turbo Nedir?

Turbo Nedir Ne İşe Yarar?

Günümüzde hem dizel motorlarda aynı zamanda benzinli motorlarda, aşırı hava beslemesi dediğimiz egzoz turbo kullanılmaktadır. Egzoz manifoldundan hemen sonrasında egzoz hattına bağlanan turbo, egzoz gazlarından hareket alır ve bu hareketle temiz havayı tazyiklı olarak emme manifolduna yanma odasına göndererek yanma verimini ve motor gücünü arttırır.


(Bkz: turbo benzinli otomobil!!)


Turbo motorun çalışmaya başladığı andan itibaren çalışır, fakat gönderdiği basıncın atmosfer basıncını (1 bar’ı) geçip maksimuma ulaşması için daha hızlı dönmesi gerekir, bunun için de motor devrinin dizel motorlarda 1750-2000 deviri geçmesi gerekir. şu demek oluyor ki turbo şarj  belirli bir devirden sonrasında motora maksimum basınçlı hava göndererek torkun artmasını sağlıyor. Araç sürücülerinin çekişin artmasıyla “turbo devreye girdi” dedikleri vaka, turbonun maksimum basınca ulaşmış olmasıdır. Aslen turbo hep devrededir.

Buna karşın turbo şarjın araçta maksimum kullanılan devir aralıklarında (1500-3000) yeterli hava beslemesini yapması için çeşitli geliştirmeler yapılmıştır, örneğin değişken geometrili turbo şarj, düşük-orta motor devirlerinde de yeterli tazyiklı hava beslemesini yapabilmekte, torku arttırmaktadır.